Kā jūs jau varējāt izlasīt mūsu iepriekšējā jaunumlapā, no šī gada radio auditorija tiek noteikta ar nākamajā dienā veikto mērījumu Day After Recall jeb DAR ar telefoninterviju un aptauju internetā kombinēto metodi. Par DAR metodi papildus var lasīt šeit.

Kā tas notika praksē? Cik daudz un ilgi bija jāzvana, lai ar telefonintervijām sasniegtu teju 4000 respondentu? Par to mēs izstāstīsim šajā rakstā.

Šī ir Kantar TNS telefoncentrāle mūsu birojā Kronvalda bulvārī, kurā 24 intervētāji DAR pētījuma ietvaros diendienā (arī brīvdienās) zvanīja uz nejauši ģenerētiem telefonu numuriem. Numurus mēs ģenerējam, jo Latvijā nav iespējams iegūt datu bāzi ar iedzīvotāju telefonu numuriem (ir pieejamas tikai uzņēmumu datu bāzes).

Radio klausīšanās DAR pētījuma 2018.gada ziemas-pavasara posma telefonintervijas notika laikā no 9.janvāra līdz pat 31.maijam. Vienlaikus notika arī aptauja internetā, lai varētu kombinēt iegūtos datus. Tā kā ar telefoninterviju metodi mēs aptveram 85% no DAR izlases, tad šoreiz stāstām tieši par šo metodi.

Vidējais telefonintervijas garums bija 15 minūtes. Jāatzīst, ka mūsdienās 15 minūtes ir gana ilgs laiks intervijai, tāpēc pētījumā no visiem 40 telefoncentrāles intervētājiem tika iesaistīti 24 īpaši apmācīti un pieredzējuši intervētāji, kas spēj motivēt respondentu piedalīties šādā intervijā un arī noturēt viņa uzmanību, lai iegūtie dati būtu kvalitatīvi.

DAR intervijas laikā mēs iztaujājām respondentu par viņa iepriekšējās dienas gaitām – kurā laikā kur viņš ir bijis, vai tur ir skanējis radio un ja jā – kādu tieši radio staciju tajā laikā viņš ir dzirdējis. Un tā katru dienu zvanījām un taujājām par iepriekšējo dienu.

Kopumā mēs zvanījām uz 34 662 numuriem, no kuriem sarunājāmies ar 13 397 potenciālajiem DAR respondentiem. Pārējie vairāk nekā 20 tūkstoši numuru nebija derīgi galvenokārt neeksistējoša numura dēļ vai arī abonenti neatsaucās uz zvanu.

No šiem 13 397 kontaktiem ar potenciālajiem respondentiem intervijai piekrita un to līdz galam paveica 3847 respondenti. Pārējie gandrīz 10 tūkstoši respondentu vai nu nepiekrita dalībai intervijā, vai arī neatbilda noteiktām kvotām pēc vecuma, dzimuma vai valodas.

Tātad kopumā, lai sasniegtu 3847 pabeigtas un derīgas telefonintervijas, mums bija jāzvana aptuveni desmit reizes lielākam skaitam telefonu numuru. Pārvēršot to telefoncentrāles darbinieku stundās, aprēķinājām, ka DAR sazvanīšanai patērējām gandrīz 2 tūkstošus cilvēkstundu. Un tas ir vēl neieskaitot projekta vadības un datu apstrādes stundas.

Tik daudz par statistiku. Bet mums ir arī interesanti stāsti no telefonintervētāju pieredzes, zvanot radio auditorijas DAR pētījumu. Te būs daži no tiem.

1.stāsts – par gurķiem un radio

Respondents satraukts saka intervētājam: “Nelaikā zvanāt! Es radio klausos tik pie gurķiem! Pēc kāda mēneša zvaniet, kad lasīšu gurķus savās siltumnīcās!”

2.stāsts – par koķetēšanu

Telefonintervija ar kungu tuvojas beigām. Pēkšņi fonā kundzes balss: “Kā pārnāc no darba, tā atkal tik ar kaut kādām sievietēm stundām koķetē pa telefonu! Mājas tik daudz nepadarītu darbu! Kad vienreiz tas beigsies?!”. Vīrietis tomēr ignorē kundzes piezīmes un turpina aptauju. Aptaujas noslēgumā statistikas jautājums par ģimenes locekļu skaitu. Ņemot vērā sievas replikas, vīrs atbild: “Šobrīd vēl esam divi. Pēc aptaujas varbūt būšu jau viens un pie tam uz ielas.”

3.stāsts – par mīļo radio balsi

Atbildot uz jautājumu par staciju atpazīstamību: “Kādus radio zinu? Daudz nezinu! Es tikai to klausos, kur mans mīļais (radio balss īpašnieks) vada! Jūs nezināt? Nu redz, jūs pat to radio nezināt! Vēl mazāk par mani zināt, bet man prasāt!”

Jāatzīst, ka DAR pētījumā mēs uzzinām par ļoti daudz netipiskām respondentu dienas gaitām, kuras neatbilst standartam: mājas – darbs – mājas (vai kāda sabiedriskā vieta un automašīna pa vidu). Ir gadījumi, kad respondenta diena sākas lidmašīnā, vai kad cilvēks bija it kā mājās, savā garāžā, taču garāža ir stundas brauciena attālumā. Esam sazvanījuši arī neatliekamās medicīniskās palīdzības šoferi, kas radio klausās darbā – mašīnā, zina, ka maiņas laikā bija 17 izsaukumi, taču precīzi pateikt, cikos brauca, cikos stāvēja, nevarēja. Šie netipiskie gadījumi ir mūsu DAR pētījuma ikdiena, jo katrs respondents ir unikāls savā būtībā un radio klausīšanās ieradumos.

Atgādināsim, ka 2018.gada ziemas-pavasara DAR pētījuma dati no visām 4528 intervijām (3847 telefonintervijām un 681 intervijas internetā) jau ir pieejami šeit.

Sazinieties ar mums, ja jums rodas vēl kādi jautājumi par DAR metodi vai radio klausīšanās ieradumiem!