Saskaņā ar nesen Kantar Emor un Kantar TNS veikto aptauju “Auto zīmolu veselības indekss” (Car Brand Health) cilvēki Latvijā, Igaunijā un Lietuvā automašīnu markas vērtē diezgan līdzīgi.

 Pirms gadiem desmit jautājot cilvēkiem, kādu viņi izvēlēsies nākamo auto, visbiežāk tika nosauktas vācu augstākās klases automašīnu markas. Tagad galvenie favorīti tiek izvēlēti nedaudz pragmatiskāk – līderpozīcijās visās Baltijas valstīs ir Volkswagen un Toyota. Kad Latvijas automobiļu īpašniekiem tika vaicāts, kuru auto zīmolus viņi, visticamāk, izvēlēsies, ņemot vērā savas vajadzības un dzīvesveidu, trešdaļa no aptaujātajiem minēja Volkswagen, bet ceturtā daļa – Toyota un Audi.

Igaunijā vadošās pozīcijas ieņem Toyota un Volkswagen (32%), kam seko Škoda (25%). Savukārt lietuvieši iecienījuši Audi, Toyota un Volkswagen, uzrādot gandrīz tādus pašus rezultātus. Kopumā, izvēloties auto, cilvēki svārstās vidēji starp divu zīmolu spēkratiem.

Minētās auto markas laika gaitā spējušas iegūt augstas pozīcijas patērētāju vērtējumā, tomēr ir vēl daudz citu zīmolu, kuri pielikuši nopietnas pūles, lai atrastu ceļu uz auto pircēju sirdīm. Piemēram, ja 2005. gadā Škodu pieminēja tikai 1% aptaujāto, tad šogad – jau 11% respondentu. Korejas automašīnu markas – Kia un Hyundai – kā iespējamu izvēli arī minējuši gandrīz 10% aptaujāto. Attiecībā uz premium zīmoliem, auto pircēji atzinīgi novērtējuši Volvo jaunos modeļus, un šis zīmols pakāpies topos visās Baltijas valstīs. Turpretī daudzas japāņu markas, piemēram, Honda, Mazda un Mitsubishi, uzrāda negatīvu tendenci, jo pēdējā desmitgadē ir trīskārt vai pat uz pusi samazinājies to cienītāju skaits. Šo zīmolu galvenā problēma ir mazāka jauno modeļu izvēle tirgū.

“Šīs tūkstošgades sākumā automašīnu pircēji Baltijas valstīs bija nedaudz atvērtāki dažādiem zīmoliem un eksperimentēja vairāk nekā tagad,” norāda Kantar Emor vadošā pētniece Trīnu Ojala. “Kopš tā laika būtiski palielinājusies auto īpašnieku lojalitāte – divas trešdaļas respondentu kā nākamo apsver izvēlēties tādas pašas markas auto, kāds viņiem ir patlaban.”

Klienti ir lojālāki tiem zīmoliem, kuriem ir izdevies nodrošināt pircējiem bezrūpīgāku dzīvi ar lieliskiem garantijas servisa pakalpojumiem vai savu auto izturību. Volkswagen un Toyota stiprā puse ir dīleru tīkls un to aģentu paveiktais darbs. Škoda Baltijas valstīs ieguvusi zīmola ar zemākajām tehniskās apkopes izmaksām reputāciju. Jautājot par Volvo, respondenti atsaucas uz tā lielisko aprīkojumu, kvalitāti un izturību. Protams, ir auto markas, kuras cilvēki izvēlas emocionālu iemeslu dēļ un kuras palīdz veidot auto īpašnieka tēlu. Tādas, piemēram, ir BMW, Mercedes-Benz.

Respondenti tika aicināti novērtēt arī auto zīmolu reputāciju skalā no viens līdz desmit, ņemot vērā 14 dažādus aspektus. Rezultāti parāda līdzīgas pozīcijas automašīnu markām visās Baltijas valstīs, vienlaikus arī ilustrējot dažus mītus, kas pakāpeniski sabiedrībā izzūd. Topa augšgalā, protams, dominē premium zīmoli, un līderpozīcijas ieņem Audi. Lielāko izaugsmi uzrāda Volvo, visizplatītāko zīmolu vadībā ir Toyota, un

labākos uzlabojumus reputācijas ziņā uzrāda Korejas zīmoli, īpaši Hyundai. Fakts, ka vairāk nekā 80% no pašreizējiem Kia īpašniekiem Latvijā ir nolēmuši palikt šai markai uzticīgi, apliecina, ka minētais rādītājs ir pieaudzis, pateicoties ne tikai zīmola veidotajam tēlam. Savukārt franču zīmoliem un Dacia ir pamats satraukumam. Neskatoties uz izdevīgākām cenām, tiem nav izdevies nopelnīt lielāku punktu skaitu citās kategorijās.

“Mūsdienās pircējiem ir vieglāk atrast informāciju par visiem automašīnu modeļu atjauninājumiem, kā arī uzzināt par citu lietotāju pieredzi. Tomēr informācijas pārpilnībā tas ir auto pārdevēja uzdevums – uzzināt, kas ģimenei patiešām ir nepieciešams, izceļot iespējas, kas visvairāk atbilst šo vajadzību apmierināšanai. Bet, protams, par skaisto katram ir sava izpratne,” stāsta Trīnu Ojala.

Tāpat Kantar Emor un Kantar TNS aptaujātos auto īpašniekus lūdza izvēlēties sava nākotnes automobiļa degvielas veidu. Izrādījās, ka 44% Latvijas iedzīvotāju un 31% lietuviešu joprojām dod priekšroku dīzeļdzinējam, savukārt 42% respondentu Igaunijā vēlas iegādāties auto ar benzīna dzinēju. Tajā pašā laikā Lietuvā un Igaunijā stipri samazinās tā iedzīvotāju daļa, kas dod priekšroku dīzeļdzinējam, un pieaug to cilvēku skaits, kurus interesē hibrīdauto, šajās valstīs attiecīgi 29% un 22% aptaujāto apsver iespēju tādu iegādāties. Latvijā tikai 16% respondentu izrādīja interesi par hibrīdauto.

Arī interese par elektromobiļiem joprojām ir neliela. Tikai 4% aptaujāto Latvijā un 3% Igaunijā šādu auto iegādātos. Savukārt Lietuvā domu iegādāties elektroauto apsver 12% aptaujas dalībnieku.

Aptauju “Auto zīmolu veselības indekss” (Car Brand Health) par automašīnu zīmolu izpratni, priekšrocībām un reputāciju kopš 2005.gada Latvijā un Lietuvā organizē pētījumu aģentūra Kantar TNS un Igaunijā – Kantar Emor. Katrā valstī telefoniski tiek aptaujāti 500 auto īpašnieki, kuru spēkrati nav vecāki par septiņiem gadiem un kuri pieņem lēmumu par to, kāda būs viņu jaunā auto marka. Šī gada aptauja tika veikta aprīlī un maijā.

Turpmākai informācijai:

Trīnu Ojala, vadošā Kantar Emor pētījumu eksperte (saziņai angliski)

E-pasts: triinu.ojala@emor.ee

Tālrunis: +372 512 2711

 

Kristīne Krasauska, Kantar TNS pētījumu vadītāja (saziņai latviski)

E-pasts: kristine.krasauska@kantartns.com

Tālrunis: +371 6709 6300